شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۸ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، در این شماره از خبرهای حوزه کوتاه سینمای ایران و جهان،ابتدا به خبر صحبتهای صریح مرضیه برومند درخصوص برپایی نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی و دفاع تمام قد او از این رویداد سینمایی میپردازیم.

خانه سینما امروز سه شنبه 27 تیرماه میزبان نشست خبری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با حضور کمال تبریزی،مهدی حیدری، فرهاد قائمیان و مرضیه برومند بود.

خبر‌های کوتاه از سینمای ایران و جهان |از دفاع تمام قد مرضیه برومند از جشنواره فیلم اقوام ایرانی

در این نشست خبری، صحبتهای مرضیه برومند در خصوص برپایی نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی جالب توجه بود. 

او گفت : " این جشنواره خیلی جذاب و هیجان‌انگیز است، از صمیم قلب می‌گویم دلم برایش رفته است چون کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اینقدر تنوع اقوام، آداب و رسوم و طبیعت داشته باشد. دیگر خودمان که می‌دانیم هیچ مملکتی در جهان نیست که به فاصله کوتاهی در گوشه‌ای از آن هم بتوانی شنا کنی و هم در گوشه‌ای دیگر اسکی کنی! پس باید قدر آن را بدانیم اما آنچه که من را آزرده می‌کند این است که مسئولان و ما قدر داشته‌ها و ثروت ملی خودمان را نمی‌دانیم و باید تلاش کنیم آن را حفظ کنیم. باید به رنگ‌ها، موسیقی، رقص و صنایع دستی اقوام توجه شود و خوشحالم که توجه فیلمسازان به این موضوع جلب شده است امیدوارم جشنواره موفقی داشته باشیم. " 

برگزیدگان اولیه‌ فصل یازدهم پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» معرفی شدند

برگزیدگان اولیه‌ فصل یازدهم «چهارفصل تئاتر ایران» با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» معرفی شدند.

ایوب آقاخانی، طراح و مدیر پروژه‌ ملی جامع آموزشی «چهارفصل تئاتر ایران» با تمرکز بر آموزش نمایشنامه‌نویسی به علاقه‌مندان خارج از پایتخت، از تجمیع آرای اعضای هیات‌علمی فصل یازدهم پروژه با عنوان «تئاتر و جامعه‌ سالم» و اعلام برگزیدگان اولیه این فصل خبر داد.

خبر‌های کوتاه از سینمای ایران و جهان |از دفاع تمام قد مرضیه برومند از جشنواره فیلم اقوام ایرانی

برگزیدگان اولیه فصل یازدهم عبارتند از:

فرهاد ارشاد «دو قدم مانده به صبح» فارس

مصطفی جعفری خوزانی «دشمنان مردم» اصفهان

عدالت فرزانه «هم‌خانه» اردبیل

امیرحسین طاهری «کافه ری را» کرمان

مجتبی حیدری «شکار گراز» بوشهر

حامد مهینی «جوش شیرین» بوشهر

هلن بهرامی «مکاشفه‌ی شب یلدا» البرز

برگزیدگان این فصل تا بیست و یکم مرداد ماه مهلت دارند نسخه اولیه نمایشنامه‌ خود را به دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری به‌عنوان دبیرخانه‌ی این پروژه ارسال دارند. نامبردگان، همچون دوره‌های پیشین، می¬توانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی۴fasl.drama@gmail.com ارسال کنند.

برگزیده شدگان ادوار قبلی در نوبت چاپ نشر سوره‌ مهر در قالب مجلدات بعدی مجموعه کتاب‌های «فصل سفید» قرار دارند.

خبر‌های کوتاه از سینمای ایران و جهان |از دفاع تمام قد مرضیه برومند از جشنواره فیلم اقوام ایرانی

اولین حضور جهانی « چمدان » در چهل و ششمین جشنواره فیلم دراما یونان

چمدان به نویسندگی و کارگردانی آکو زند کریمی و سامان حسین پور و تهیه کنندگی فریبا عرب،در اولین حضور جهخانی خود به چهل و ششمین جشنواره فیلم دراما یونان راه یافت.

جشنواره فیلم کوتاه دراما یونان DISFF، در سال ۱۹۷۸ به همت کانون فیلم شهر درامای یونان باهدف ترویج و اشاعه هنر سینما به‌ویژه فیلم کوتاه در یونان و خارج از آن و ایجاد روحیه دوستی و همکاری، شروع به کار کرد. این جشنواره، دو دهه به‌صورت ملی و از سال ۱۹۹۵ به‌صورت بین‌المللی برگزار شده است.

چهل و ششمین جشنواره فیلم کوتاه دراما یونان، امسال از ۴ تا ۱۰ سپتامبر (۱۳ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۲) در شهر دراما یونان برگزار خواهد شد و فیلم کوتاه «چمدان» از ایران در بخش دانشجویی با ۱۳ فیلم دیگر از کشورهای: بلژیک، یونان، فرانسه، فیلیپین، آلمان، جمهوری چک، چین، کوبا، اسپانیا، کرواسی و لهستان به رقابت خواهد پرداخت.

« چمدان» راوی داستان مرد مهاجری است که یک بار دیگر، سرزمین‌ خود را از دست می‌دهد.

میثم دامن‌زه، رضوان خدامی، النا سهامی و آوا مسلم‌خانی در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش و عرضه جهانی اثر را شرکت پخش بین‌المللی فیلم بَفر بر عهده دارد.

عوامل فیلم کوتاه چمدان عبارتند از: فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان: آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده: فریبا عرب، مدیر فیلم‌برداری: حامد بقائیان، مدیر صدابرداری: ایرج نوروزی، مجری طرح و مدیر تولید: آرمین پورمحمد، تدوین: سامان حسین‌پور، منشی صحنه: شکیلا معزی، طراح‌ صحنه: آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور، طراح لباس: عارفه شکری، طراح گریم: مهدی معینی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح جلوه‌های کامپیوتری: حسن نجفی، موسیقی: آریان خسروی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: رها اله‌دادی، دستیار تولید: مینا صادقی، گروه کارگردانی: شیما علی‌نیا و عارفه شکری، مدیر صحنه: میثم طلایی، مدیر تدارکات: ماشاالله رحمتی، گروه فیلم‌برداری: یوسف صفایی، حامد محمدی‌شادان، جعفر امیری، کرین: رضا شایسته، سینه موبیل: احمد صادقی، پشتیبانی فنی: محمد گودرزی، مسئول هنروران: میلاد رهبری، گروه تدارکات: امیرحسین قاسمی، ایمان بت‌شکن، عکاس: نازنین رضازاده، طراح پوستر و گرافیک: متین خیبلی و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

خبر‌های کوتاه از سینمای ایران و جهان |از دفاع تمام قد مرضیه برومند از جشنواره فیلم اقوام ایرانی

تماس مهم تام کروز با استودیوهای فیلمسازی

«تام کروز» ستاره هالیوودی از استودیوهای فیلمسازی خواست اجازه دهند اعضای انجمن بازیگران آمریکا در طول اعتصاب، پروژه‌های خود را تبلیغ کنند.

 به نقل از اسکرین، «تام کروز» که فیلم «ماموریت غیرممکن - روزشمار مرگ» با بازی او در صدر جدول گیشه جهانی قرار گرفته است، از استودیوها خواست تا به اعضای انجمن بازیگران آمریکا اجازه دهند پروژه های خود را در طول اعتصاب تبلیغ کنند.

این ستاره در  تماسی با مذاکره‌کنندگان استودیو و انجمن بازیگران صحبت کرد و خاطرنشان کرد که کار تبلیغاتی بسیار مهم است، به‌ویژه در زمانی که بهبودی وضعیت سینما در پی همه‌گیری کرونا همچنان ادامه دارد.

«کروز» همچنین به موضوع بحث برانگیز هوش مصنوعی، یکی از موضوعات اصلی مذاکرات میان استودیوها و اتحادیه بازیگران اشاره کرد که مذاکرات آنها هفته گذشته بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و باعث اعتصاب بازیگران از روز جمعه شد.

او همچنین از طرف جامعه بدلکاری در مورد خواسته‌های آنها نیز صحبت کرده اگرچه جزئیات بیشتری در این باره در دست نیست.

فیلم جدید «ماموریت غیرممکن» با فروش ۲۳۵ میلیون دلاری در هفته نخست اکران هم‌اکنون پرفروش‌ترین فیلم سینماهای جهان است و پیش‌بینی می‌شود یکی از فیلم‌های موفق گیشه تابستان باشد.

در اوایل سال جاری «استیون اسپیلبرگ»،  «تام کروز» را ناجی سینما خواند، چرا که فیلم «تاپ گان: ماوریک» در سال ۲۰۲۲ میلادی با بازی او ۱.۴۹ میلیارد دلار از سینماهای سراسر جهان به دست آورد.گ

خبر‌های کوتاه از سینمای ایران و جهان |از دفاع تمام قد مرضیه برومند از جشنواره فیلم اقوام ایرانی

کارگردان « آتش در آسمان » درگذشت

«رابرت لیبرمن»‌، کارگردان «آتش در آسمان»‌ درگذشت.

به  نقل از ددلاین،‌ «رابرت لیبرمن»‌، کارگردان آمریکایی فیلم علمی تخیلی «آتش در آسمان‌» و برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا (DGA) در سن ۷۵ ساگی درگذشت.

مدیربرنامه‌های «لیبرمن»‌ اعلام کرد که این کارگردان در یکم جولای در لس آنجلس درگذشت.

«لیبرمن»‌ بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود را با همکاری به عنوان دستیار تدوین ویدئوهای تبلیغاتی آغاز کرد، اما در اواسط دهه ۷۰ میلادی حرفه کارگردانی را پیش گرفت. «لیبرمن»‌ ویدئوهای تبلیغاتی متعددی را برای کسب و کارهایی همچون «مک‌دونالدز» و «اورئو»‌ تولید کرد و در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۵ میلادی برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شد. او همچنین با چهره‌های برجسته‌ای همچون «بیل کلینتون»،‌ «مایکل جردن»‌ و «آن هتوی»‌ همکاری کرد.

«لیبرمن»‌ کارگردانی قسمت‌هایی از سریال «دکستر» و «پرونده‌های ایکس» را در کارنامه دارد.

این کارگردان همچنین فیلم سینمایی «میزی برای پنج نفر» با بازی «جان وویت»‌ و «تمام چیزی که برای کریسمس می‌خواهم»‌ با بازی «تورا پرچ»‌ را کارگردانی کرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳